2024. június 18.
CÉLEGYENESBEN a
Sagrada Família ÉPÍTÉSE
CÉLEGYENESBEN a
Sagrada Família ÉPÍTÉSE
Néhány évtizede még hihetetlennek tűnt, de lassan befejezéséhez közeledik a barcelonai Szent Család-templom (katalánul Sagrada Família) építése, melyhez nemrég két új toronydaru is a helyére került.
„A Szent Család-templom a modern Katalónia jövőjét testesíti meg” – nyilatkozta élete főművéről Antoni Gaudí építész. A mester pedig nem tévedett: épp úgy, ahogy Párizs jelképe az Eiffel-torony, vagy Rómáé a Colosseum, a Sagrada Família mára Barcelona városának elsőszámú szimbólumává vált. Sőt, miután maga mögé utasította a madridi Pradót és a granadai Alhambrát, a Jövő Templomának is nevezett bazilika nagyjából két évtizede egész Spanyolország leglátogatottabb idegenforgalmi látnivalója is. Azonban az épület legalább ilyen híres (vagy inkább hírhedt) arról, hogy az igen összetett kialakítás és a horribilis költségek miatt 1882 óta tartó építése a mai napig sem fejeződött be.
2024 viszont jelentős fordulópontnak ígérkezik a munkák terén, amit az is jelez, hogy nemrég két új toronydaru is szolgálatba állt a helyszínen. Mint korábbi cikkünk is remekül példázza, a Liebherr számára korántsem ismeretlenek a műemléképületeknél végzett daruzási munkák, és a Sagrada Família kivitelezői is a német daruspecialistához fordultak segítségért. Alapos mérlegelés után a választás a 710 HC-L 32-64 Litronic és a 125 HC-L modellekre esett, mivel billenőgémes kialakításuk miatt jól megférnek a környező építmények mellett, illetve rugalmasan képesek igazodni a munkaterület sajátosságaihoz.
Jézus tornya és Mária mennybemenetele
Mozgósítva sokéves tapasztalatukat a speciális toronydaru-projektek terén, a gyártó helyi képviselőjét ezúttal is a Liebherr Tower Crane Solutions nevű részlege támogatta. Így a Liebherr Ibérica által felállított 710 HC-L 32-64 Litronic típusú toronydarura hárul a megtisztelő feladat, hogy közreműködésével fejezzék be a Jézus Krisztus nevét viselő központi tornyot, mely elkészültét követően 172 méter magas lesz.
Természetesen fontos szempont volt a kellő emelési kapacitás is, és a kiválasztott Litonic modell e téren sem vall szégyent, ugyanis 64 tonnát emelhet, míg gémkinyúlása eléri az 55 métert. Mialatt folyik Jézus Krisztus tornyának kivitelezése, a Liebherr 125 HC-L a Mária mennybemenetele kápolnán dolgozik majd, melynek befejezésére várhatóan 2025-ben kerül sor.
Nem volt sétagalopp
Talán nem meglepő, hogy a tervezési fázisban a legnagyobb fejtörést az jelentette, miként lehet a Liebherr 710 HC-L 32-64 Litronic toronydarut – mely egyébként a cég legnagyobb billenőgémes modellje – biztonságos módon felállítani a lélegzetelállító épületnél. Ehhez végül külön meg kellett tervezni és le kellett gyártani egy 27 tonna tömegű segédszerkezetet, melyet a központi torony belsejében helyeztek el. 130 méteres magasságban a segédkeret egy merevítőtaggal csatlakozik a toronydaru vázához, így biztosítva annak állékonyságát, míg a daruszerkezet a főhajó födémjére támaszkodik fel 54 méteres magasságban. A 710 HC-L 32-64 Litronic egy másik daru helyét vette át, és a két gépet egymás felállításához illetve elbontásához is felhasználták: a régi daru mindaddig helyben maradt, ameddig segítségével fel nem építették az új jelentős részét, majd a régi daru elemeinek leszerelését már a Litronic végezte.
A darukból is turistalátványosság lett
Túl a legszigorúbb biztonsági szabályok maradéktalan betartásán, a Liebherr 710 HC-L és 125 HC-L toronydaruk szerelésekor rendkívül nagy figyelmet kellett fordítani az időjárási tényezőkre is, ami a gyakorlatban azt jelentette, hogy a szerelés – különös tekintettel a legérzékenyebb fázisokra – csak akkor folyhatott, ha a szélsebesség az előre meghatározott érték alatt maradt. Szintén nem egyszerűsítette a helyszínen dolgozók életét, hogy a templom Barcelona szívében, sűrűn beépített környezetben helyezkedik el, ebből adódóan a manővereket alaposan végig kellett gondolni. És akkor még nem is említettük a turisták hadait, akik folyamatosan özönlenek a látványossághoz: ebből eredően a bazilikán folyó egyéb munkákat és a látogatók belépését csupán minimális mértékben zavarhatták meg a daruk felállításával
A Jövő Templomáról dióhéjban
A Sagrada Família története kezdettől fogva bővelkedik a fordulatokban – olyannyira, hogy az építés megkezdésekor, 1882-ben még egy másik építész, Francisco de Paula del Villar vezette a munkát. A templom eredetileg kevésbé rendhagyó formában, neogótikus stílusban épült volna meg, azonban Villar egy év elteltével összekülönbözött az építtetőkkel. Helyére Antoni Gaudí lépett, aki radikális változtatásokat eszközölt. A katalán zseni élete hátralévő részét nagyrészt mesterművének szentelte, 1914-től haláláig pedig kizárólag a Sagrada Família építésével foglalkozott. Az idő közben elkészült más épületeivel (pl. Güell-palota, Casa Milà, Casa Batlló) együtt a templom „Antoni Gaudí munkái” néven világörökségi státuszt kapott, 2010. november 6-án pedig XVI. Benedek pápa bazilikává avatta. A főként közadakozásokból finanszírozott kivitelezés a kezdetektől fogva lassan haladt, így Gaudí 1926-ban bekövetkezett halálakor a készültség becslések szerint 15-25 százalékos szinten állt (képünk ezt az állapotot ábrázolja). Tíz évvel később, a spanyol polgárháború alatt a templomot felgyújtották, és az eredeti tervek egy része is megsemmisült. 2014-ben úgy becsülték, hogy Gaudí halálának 100. évfordulójára befejeződhet az építkezés, ám ezt a koronavírus-világjárvány veszélybe sodorta. Ennek ellenére idén tavasszal újfent megerősítést nyert, hogy a bazilika két év múlva elkészülhet, de a kisebb munkák egészen 2034-ig elhúzódhatnak.
A vég kezdete?
Mint a Liebherr toronydaruit forgalmazó spanyol vállalat, a Grúas Cerezo vezetője megjegyezte, az országban még soha nem végeztek hasonló léptékű munkát billenőgémes darukkal, ami kiemelt figyelmet követel, hiszen a munkaterületen nincs helye a legkisebb hibának sem. A hasonló daruk alkalmazása számos előnnyel jár, mert a kedvező emelési jellemzők mellett a gém billenő mozgásának köszönhetően szűk helyen is hatékonyan vethetők be.
A daruk által végzett munka komoly mérföldkövet jelent a kivitelezésben, így a 100 százalékos készültség is elérhető közelségbe került. A tornyok és a bazilika szerkezetének építése 2026-ra, vagyis Antonio Gaudí halálának százéves évfordulójára készülhet el, az aprólékos befejező- és díszítő munkák pedig 2034-ig érhetnek véget, pontot téve a Sagrada Familia másfél évszázadon át húzódó építésének végére.
Képek: Liebherr, Basílica de la Sagrada Família / Facebook