ÚJABB TERÜLETEN HÓDÍTANAK A VILLANYGÉPEK

ÚJABB TERÜLETEN HÓDÍTANAK A VILLANYGÉPEK

Ahogy már korábban is előfordult, egy érdekes hír apropóján ismét magunk mögött hagytuk az építőgépeket, és a konténerterminálok világába tettünk kiruccanást – képzeletbeli utunk viszont ezúttal Csepel helyett egészen Los Angeles-ig vezetett.

Nem győzzünk hangsúlyozni, hogy mi magunk nem kívánunk állást foglalni sem az elektromos gépek mellett, sem ellenükben, az viszont kétségtelen, hogy a gépiparban is egyre nagyobb igény mutatkozik a környezetbarát megoldások iránt. Bár a technológia sok esetben épp annyi új kérdést vet fel, amennyit megválaszol, egyre több gyártó és üzemeltető tesz próbát elektromos gépekkel. Legutóbb egyenesen Los Angelesből érkezett hír egy ilyen irányú flottabővítésről, ami egyáltalán nem meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy az Egyesült Államokon belül hagyományosan Kalifornia számít az emissziós normák élharcosának.

Los Angeles kikötője jókora lépést tett a környezetbarát üzemeltetés felé vezető úton azzal, hogy nemrég tisztán elektromos konténerrakodókat állított csatasorba. Röviddel megérkezésük után a Taylor Machine Works által gyártott ZLC996 típus öt példánya már meg is kezdte a munkát a logisztikai szolgáltatásokat nyújtó Yusen Terminals vállalatnál – a modellnévben szereplő betűk (ZLC, vagyis Zero, Loaded, Container) egyébként a zéró emissziós jellegre, illetve a rakott konténerek emelésének képességére utalnak. Hogy nem apró munkagépekről van szó, azt jól illusztrálja, hogy egy-egy ilyen monstrum a 41 tonnás összsúlyú konténerekből akár hatot is képes egymásra stócolni.

Távlati cél: zéró emissziós kikötő

Az öt elektromos jövevény egyelőre csepp a tengerben, ugyanis a Los Angeles-i kikötő területén összesen 215 dízelmotoros konténerrakodó üzemel, melyek a teljes létesítmény karbonkibocsátásának nagyjából 30 százalékáért felelősek. A Yusen Terminals sem rejti véka alá, hogy a Taylor-féle villanygépek beállítása nagyrészt demonstrációs célokat szolgál, vagyis azt kívánják velük szemléltetni, hogy a kereskedelmi forgalomban kapható eszközök igenis alkalmasak a károsanyag-kibocsátás csökkentésére.

Nagyívű tervekből mindenesetre nincs hiány az „angyalok városában”: a kikötőüzemeltető az Amerikai Környezetvédelmi Hivatal (EPA) támogatásával együtt a közeljövőben 412 millió dollárt kíván elkölteni, melyből 424 darab zéró emissziós rakodógép mellett 250 konténerszállító tehergépkocsit is beszereznének. Amennyiben az említett támogatást az EPA jóváhagyja, a létesítmény akár az évtized végére elérheti fenntarthatósági céljait, míg konténerszállító flottájuk 2035-re kizárólag károsanyag-kibocsátástól mentes modellekből állna.

Képek: Port of Los Angeles, Taylor Machine Works