2025. október 31.


PAJZS A HORGON


PAJZS A HORGON
Az építőiparban általános alapszabály, hogy a különböző munkákat sokkal egyszerűbb talajszinten elvégezni, mint a magasban, vagy épp a föld alatt. Ennek megfelelően a nagyméretű gépek szerelése és bontása is jóval könnyebb és biztonságosabb, ha a felszínen végezhető el.
Míg a világon épülő egyre nagyobb átmérőjű alagutak mind méretesebb fúrópajzsokat igényelnek, a mérnököknek komoly fejtörést okoz, miként lehet ezeket a fúrási projekt végeztével eltávolítani a járatból – különösen, ha mindezt sűrűn beépített, városi környezetben kell megejteni.
Az egyik lehetséges megoldásra nemrég az angliai HS2 gyorsvasút-építési projekt helyszínéről érkezett példa, ahol nem kevesebb mint négy fúrópajzsot kellett kiemelni a föld mélyéről London külvárosában. Hogy mindezt hatékonyan és biztonságosan lehessen megoldani, a holland emelőgép-specialista Mammoet készített egyedi bakdarut.

Az építőiparban általános alapszabály, hogy a különböző munkákat sokkal egyszerűbb talajszinten elvégezni, mint a magasban, vagy épp a föld alatt. Ennek megfelelően a nagyméretű gépek szerelése és bontása is jóval könnyebb és biztonságosabb, ha a felszínen végezhető el.
Míg a világon épülő egyre nagyobb átmérőjű alagutak mind méretesebb fúrópajzsokat igényelnek, a mérnököknek komoly fejtörést okoz, miként lehet ezeket a fúrási projekt végeztével eltávolítani a járatból – különösen, ha mindezt sűrűn beépített, városi környezetben kell megejteni.
Az egyik lehetséges megoldásra nemrég az angliai HS2 gyorsvasút-építési projekt helyszínéről érkezett példa, ahol nem kevesebb mint négy fúrópajzsot kellett kiemelni a föld mélyéről London külvárosában. Hogy mindezt hatékonyan és biztonságosan lehessen megoldani, a holland emelőgép-specialista Mammoet készített egyedi bakdarut.


NÉGY ACÉLVAKOND
A kiemelés előzménye, hogy a négy pajzs a 14 km hosszú Northolt alagútszakasz fúrásán dolgozott. Ehhez a gépeket párba állították, melyek tagjai ellenkező irányból építették a párhuzamos járatokat, hogy végül a Green Park Way állomásnál találkozzanak. Itt a kivitelező konzorcium munkásai már jó előre kialakították azt a két, egyenként 35 méter mély aknát, melyeken keresztül lehetségessé vált a kiemelés.
A trükk lényege abban rejlett, hogy az egyenként 2000 tonnás gépláncok legnagyobb részegységeit – a marótárcsát és a megtámasztó gépet – egyetlen emelési fázisban hozták a felszínre. Azzal, hogy a bontást nem a mélyben végezték el, tehát az ehhez szükséges eszközöket nem kellett a járatba juttatni, hogy ott hely szűkében végezzék el velük a feladatot, rengeteg időt sikerült megspórolni. Normál esetben a kiemelés akár több hétig is elhúzódott volna, így viszont sikerült egyetlen nap leforgása alatt felhozni egy-egy fúrópajzs valamennyi alkatrészét.
Nagy-Britannia legnagyobb vasúti beruházása
A 2019 óta folyamatban levő High Speed 2 (HS2) projekt célja, hogy gyorsvasúti összeköttetést teremtsen London és Közép-Anglia (kiemelten Birmingham) között. A fővárost és a Csalagutat összekapcsoló HS1 után ez lesz a szigetország második, kimondottan nagy sebességű vasúti közlekedéshez épített vonala.
A HS2 északnyugati végpontjától a meglévő és újonnan építendő vonalszakaszokon keresztül gyorsabban lesz elérhető többek közt Liverpool, Manchester és Glasgow is. Bár az eredeti tervek szerint a beruházás 2033-ban zárult volna, idén a brit kormány bejelentette, hogy ez a határidő aligha lesz tartható. Generálkivitelezőként a Skanska Costain Strabag konzorcium felelős a HS2 megépítéséért, míg a föld alatt vezetett szakaszokhoz a Herrenknecht szállította a fúrópajzsokat.
Képünkön: a Caroline és Sushila névre keresztelt két fúrópajzs indítása 2022 októberében

Az idő pénz
Amennyiben a hagyományos módszert alkalmazzák, a felszínen egy nagyméretű daru hetekig vagy akár hónapokig akadályozta volna az egyéb munkákat, és elképzelhető, hogy a munkaterület közvetlen közelében futó vasútvonalon is vágányzárral kellett volna számolni. Eközben a bontást végző brigádoknak a föld alatt igen szűk helyen kellett volna megbirkózniuk a feladattal, és a megfelelő szellőztetést is meg kellett volna oldani.
Maradt tehát az egyben kiemelés, ehhez viszont muszáj volt megtalálni a megfelelő darurendszert. Az egyedi bakdaru tervezése nagyjából kilenc hónappal az emelés időpontja előtt kezdődött. Igaz ugyan, hogy a különféle részegységek már mind léteztek, de a Green Park Way-nél használt konfigurációban még soha nem használták őket, ezért beszélhetünk egyedi emelőgépről. A tervezést, a műszaki részletek kidolgozását és az engedélyeztetést követően a helyszíni szerelés nagyjából egy hónapot vett igénybe.


Eltolható, forgatható
A 900 tonna maximális teherbírású bakdarut úgy tervezték, hogy hidraulikus munkahengerek segítségével eltolható legyen, azaz be lehessen tolni a két függőleges akna fölé. A daruhídon helyet kapott egy beépített forgatómű is, hogy a felemelt tárgyakat a kívánt helyzetbe lehessen fordítani. Mi több, mindezt távirányítással lehetett elvégezni, vagyis nem volt szükség semmilyen egyéb eszközre a forgatáshoz, és a megvezető kötelek rögzítéséhez nem kellett megközelíteni a felemelt terhet.
Egy-egy fúrópajzs kiemelését követően a felemelt gépet kissé elfordították, majd a bakdarut elcsúsztatva ráhelyezték a darupálya közé beállított moduláris szállítójárműre. Ezt követően a 32 tengelysoros önjáró járműnek már „csak” el kellett szállítania a pajzsokat a bontáshoz kialakított szerelőtérre, ahol a lehető legbiztonságosabb módon kezdődhetett meg a szétszerelés.
További hasznosítás után kutatva
Hozzá kell tennünk: jóllehet a fent leírt emelési-szállítási művelethez mindössze 24 órára volt szükség (mivel négy fúrópajzsot kellett eltávolítani a járatokból, a teljes időszükséglet négy nap volt), a közvetlen előkészületek több hétig folytak, a bakdaru felállítása és leszerelése egy-egy hónapig tartott, míg a tervezés és engedélyeztetés összesen nyolc hónapot ölelt fel.
Miután a londoni fúrópajzs-emelés sikerrel befejeződött, a Mammoet újabb projektek után kutat, ahol hasznosítani lehetne a feladathoz kidolgozott bakdarut. Mint a cég képviselői elmondták, főként olyan feladatokól lehet szó, ahol szűk helyen kell megemelni jelentős terheket.

Képek: Mammoet, HS2


Keresés