KÁROLY ATOMERŐMŰVET
ÉPÍT ANGLIÁBAN

KÁROLY ATOMERŐMŰVET ÉPÍT ANGLIÁBAN

Bár Nagy-Britanniában járunk, nem III. Károlyról van szó, hanem egy másik királyról: az óriásdaruk királyáról.

A Délnyugat-Angliában épülő Hinkley Point C sok szempontból fontos beruházás a brit nemzetgazdaság számára. Többek közt azért is, mert az országban 30 éve nem épült nukleáris erőmű. Az sem mellékes, hogy elkészültét követően a két, egyenként 3200 MW teljesítményű nyomottvizes reaktor mintegy 6 millió brit háztartást lesz képes tiszta energiával ellátni.

Azonban akad egy bökkenő: az erőmű építése a kivitelező EDF Energy legóvatosabb becslései szerint is ötéves késésben van, tehát jelen állás szerint 2031-nél korábban aligha kezdődhet meg az áramtermelés. Az ilyesfajta késedelmek nem számítanak kirívónak a gigantikus energiaipari projektek esetében (mi magyarok is tudnánk mesélni a Paks 2 beruházásról), és a Hinkley Point esetében a problémákra még a koronavírus-járvány is rátett egy lapáttal.

Bár Nagy-Britanniában járunk, nem III. Károlyról van szó, hanem egy másik királyról: az óriásdaruk királyáról.

A Délnyugat-Angliában épülő Hinkley Point C sok szempontból fontos beruházás a brit nemzetgazdaság számára. Többek közt azért is, mert az országban 30 éve nem épült nukleáris erőmű. Az sem mellékes, hogy elkészültét követően a két, egyenként 3200 MW teljesítményű nyomottvizes reaktor mintegy 6 millió brit háztartást lesz képes tiszta energiával ellátni.

Azonban akad egy bökkenő: az erőmű építése a kivitelező EDF Energy legóvatosabb becslései szerint is ötéves késésben van, tehát jelen állás szerint 2031-nél korábban aligha kezdődhet meg az áramtermelés. Az ilyesfajta késedelmek nem számítanak kirívónak a gigantikus energiaipari projektek esetében (mi magyarok is tudnánk mesélni a Paks 2 beruházásról), és a Hinkley Point esetében a problémákra még a koronavírus-járvány is rátett egy lapáttal.

5200 tonna ellensúly

Természetesen a világon nem ez az egy óriásdaru létezik, az SGC-250 viszont különleges abból a szempontból, hogy képes teljesen kiépített konfigurációban, jelentősebb megbontás nélkül is helyet változtatni. Ezt úgy sikerült elérni, hogy a 360 fokos körbeforgathatóságot szavatoló kerekek mellett külön járóművet kapott a helyváltoztató mozgáshoz – utóbbi hidraulikusan behúzható, ha nincs rá szükség, és ugyanígy kitolható, ha a daruval új pozíciót kell felvenni. Ehhez kapcsolódik a Big Carl másik nagy előnye is: hála a járószerkezet kialakításának, a talajnyomás viszonylag alacsony marad (teljes terheléssel sem éri el a 25 tonna/négyzetméter értéket), így ott is bevethető, ahol viszonylag alacsony a talaj teherbírása.

A Sarens rekorder daruja hajón, majd (400 tehergépkocsi használatával) közúton érkezett a Hinkley Point munkaterületére, ahol felállítása mindössze 10 hetet vett igénybe. Szerelés szempontjából is fontos a moduláris ellensúly, ami 52 speciális konténerből épül fel. Ezeket helyben töltik fel a rendelkezésre álló szemcsés anyaggal (homokkal), hogy egy-egy konténer tömege elérje a 100 tonnát. Ebből könnyen kiszámítható, hogy a komplett ellensúly nagyjából 5200 tonnás. Ez pedig egyáltalán nem túlzó, hiszen az SGC-250 maximális emelési kapacitása eléri az 5000 tonnát, de még 100 méteres kinyúlás mellett is 2000 tonnát emelhet fel.

Képek: EDF Energy, Sarens, GE Vernova Hitachi

Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A süti (cookie) egy kisméretű fájl, amelyet a szerverünk küld és az Ön eszközén tárol. Általában egy személy azonosítására szolgál, amikor az adott személy csatlakozik egy webhelyhez. További információért olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat.