2024. január 17.
Világrekorder orgona felújítása
Liebherr toronydaru segítségével
A világ legnagyobb templomi orgonája napjainkban esik át nagyfelújításon. Mivel a templomban korlátozott hely áll rendelkezésre a munkákhoz szükséges állványok miatt, a helyszín megközelítése pedig csak a passaui óváros szűk utcáin át lehetséges, az emelési munkákat a daruspecialista Liebherr egyik kompakt modelljére bízták a szakemberek.
Csaknem 18.000 sípjával a passaui Szent István-katedrálisé a világ legnagyobb templomi orgonája. A rekorder hangszert érintő felújítás következtében napjainkban különleges lakóval gyarapodott a német város nevezetes épülete, ugyanis egy Liebherr L1-24 gyorsszerelésű toronydarura hárul a nemes feladat, hogy kiemelje helyükről az egyenként is több száz kg tömegű sípokat. Magától értetődően az érzékeny feladat rengeteg tervezést és odafigyelést igényel.
Kulcsfontosságú volt a precizitás akkor is, amikor a gyorsszerelésű Liebherr darut lassanként a helyére manőverezték a passaui katedrális falai között, majd megkezdődhetett felállítása a karzat magasságáig érő állványok között. Ám a leheletfinom munka java csak ezután következett: a több méteres sípokat a bevetésre kész emelőgép horgára függesztve óvatosan leemelik talapzatukról, majd lassan a templom főhajójába engedik. Mint látható, a katedrális ideiglenes lakója alaposan kiveszi részét az orgona jelenleg is zajló felújításából, hiszen a sípokat egyenként emelik ki, hogy restaurálást követően ismét a helyükre daruzzák őket.
A Liebherr toronydaru-részlegéről
A Liebherr több mint hét évtizednyi tapasztalat révén vált a különféle munkaterületek ismert és elismert emelőgép-szakértőjévé. Toronydaru-kínálatuk a kiváló minőségű modellek széles skáláját foglalja magába – beleértve a gyorsszerelésű, billenőgémes és nagykapacitású darukat, valamint a mobil építőipari darukat.
A Liebherr cégcsoport igen kiterjedt portfólióval rendelkező, ám a mai napig családi irányítás alatt álló iparvállalat, mely egyben a világ egyik legnagyobb építőgép-gyártója is. A csoporthoz tartozó mintegy 140 vállalaton keresztül számos területen kínál kiemelkedő minőségű, a felhasználók igényeire szabott termékeket és szolgáltatásokat. 2022-ben a cégcsoport több mint 50.000 embernek adott munkát, teljes árbevétele pedig elérte a 12,5 milliárd eurót.
Minden a tervezésen múlott
Talán nem meglepő, hogy már ahhoz is aprólékos tervezésre volt szükség, hogy a toronydaru egyáltalán a helyére kerülhessen. A folyamat során a beruházást lebonyolító Beutlhauser vállalat (egyben Liebherr-forgalmazó) rengeteg segítséget kapott a Liebherr Tower Crane Solutions részlegétől, mely a nagyvolumenű, speciális projektekkel kapcsolatos tervezés és tanácsadás specialistája a német iparvállalaton belül.
Mivel a katedrálisban alkalmazott állványok jócskán lecsökkentették a daru felállításához rendelkezésre álló helyet, a körültekintő előkészítés részeként számos próbaszerelésre is sor került a Beutlhauser passaui telephelyén. Sőt, a munkák megkezdése előtt nemcsak a talaj teherbírását kellett figyelembe venni, de tisztázni kellett azt is, miként lehet megóvni a műemléképület márványpadlóját a daru szerelése és üzemeltetése alatt. Ennek érdekében több mintavétel is történt, a padlózatot pedig csúszásgátló szőnyegezéssel és fémlemezekkel borították a teher egyenletesebb elosztása céljából: a daru négy talpa alá egy-egy 800 kg súlyú lemez került.
Szemben a forgalommal
Mindeközben az L1 már úton volt a helyszínre, ami szintén tartogatott kihívásokat, tudniillik a katedrálist csak szűk utcácskákon át lehet megközelíteni. Előzetesen a szakemberek arra jutottak, hogy Passau óvárosának egyik egyirányú utcája az egyetlen szóba jöhető útvonal – itt viszont a forgalommal szemben kellett haladni, ami komoly rendőri kíséret nélkül elképzelhetetlen lett volna.
A templom előtti térre érve következhetett a vontatójármű lecserélése, hisz a bejárat túl szűk egy tehergépkocsinak, ebből adódóan a daru a Beutlhauser bérflottájához tartozó egyik ipari villástargonca mögött tette meg az utolsó métereket. A Linde X50 típusú elektromos targonca egy másik fontos követelménynek is eleget tett, miután a katedrálison belül csak nulla károsanyag-kibocsátású eszközök dolgozhatnak.
Ezt követően már „csak” a számtalan oszlop és padsor közt kellett átfűzni a darut, bár az igazsághoz hozzá tartozik, hogy előzetesen 13 padsor eltávolításával növelték meg a helyet a szerkezet bejuttatásához.
Törékeny terhek
A passaui katedrális orgonájának legnagyobb sípja több mint 11 méter hosszú, és 306 kilogrammot nyom, és mint a sípok mindegyike, érzékeny ón-ólom ötvözetből készült. Vagyis az elemek emelését a lehető legnagyobb óvatossággal kell elvégezni.
Külön érdekesség, hogy az épület a felújítás alatt sem zárja be kapuit a látogatók előtt, mely alól csupán a toronydaru felállításának és elbontásának időszaka képvisel kivételt. A Liebherr L1 várhatóan 2024 februárjáig marad a helyén, azonban később ismét felállítják, hogy a restaurálási munka végeztével visszaemelje az orgonasípokat. Ha minden a terv szerint alakul, a teljes projekt lezárására 2027-ben kerül sor.
Mobilitás és rugalmasság
Mikor a szakemberek a munkához leginkább passzoló emelőgépet próbálták megtalálni, a gyorsszerelésű toronydaru rugalmas alkalmazhatósága döntő tényezőnek bizonyult. Eredetileg az volt az elképzelés, hogy a célra komolyabb állványzatot és futódarut alkalmaznak, viszont ennek egészen a felújítás elkészültéig a helyén kellett volna maradnia, mely hosszabb távú korlátozásokat és jóval magasabb költségeket vont volna maga után.
Az L1-24 viszont minden erényét megmutathatja a lélegzetelállító katedrális falai között, ahol mindössze 1,95 méteres fordulási sugarának köszönhetően vált lehetővé az összeszerelése. Hála a viszonylag kis nyomtávnak, a szűk fordulók sem jelentenek akadályt, míg a támaszok rugalmasan állíthatók a helyszín jellemzőinek függvényében. Az L1-24 maximális gémkinyúlása 27 m, terhelhetősége pedig legfeljebb 2500 kg, ráadásul – a kinyúlás függvényében – még a gém végénél is 950 kg-ot emelhet. Üzemeltetéséhez háromféle gémpozíció áll rendelkezésre, a felállítást és leszerelést pedig rádiótávvezérlés teszi könnyebbé.